SRP i Virksomhedsøkonomi A og Engelsk A om Lego i Kina

DKK25,00

Indledning

Vi alle har i mere eller mindre grad stiftet bekendtskab med LEGO i vores barndom eller ungdom. Som barn har man som regel et par kasser med LEGO-klodser i alverdens farver og former, som bidrager til at sætte ens kreativitet i gang. Som man siger; er det kun ens egen fantasi der sætter grænsen, hvilket også er tilfældet gennem den kreative og konstruktive leg med klodserne. Det er og har altid været kernen i virksomhedens forretningsmodel; at børn skal lege godt. Faktisk var det opfinderen Ole Kirk Kristiansen der selv vandt den konkurrence om et godt navn til produktet, som han selv havde igangsat. Det blev som bekendt: LEg GOdt. LEGO-koncernen har gennem forskellige udbytterige samarbejder gjort klodsen til et endnu mere populært inventar på både børneværelset, men også i det digitale univers. Ej at forglemme de voksne, der genopdager deres barndoms kærlighed til klodsen. Jeg vil i dette projekt analysere LEGO-koncernens fremtogt på henholdsvis det danske og amerikanske marked for legetøj, for dels at sammenligne tilstandene herpå, og dels for at se nærmere på den kulturelle og økonomiske udvikling, som virksomheden har været igennem.

 

Quick Checkout

Beskrivelse

 

Abstract

First of all, The Danish-family owned company LEGO, which has existed since 1932, is briefly introduced, also in China. 

Hereafter, this report takes a look at LEGO’s economy including key figures from 2009 to 2014. Hereafter an analysis of LEGO’s internal and external context with regards to the company’s strategic position is effectuated.   

Moreover, the analysis highlightes LEGO’s position on the Chinese market, including the main products, and which factors played an important role to why LEGO’s experienced this growth in China. 

Finally, the thesis hightlights the current strategies and how LEGO can continue to grown in China.  

 

Indholdsfortegnelse

Indledning   s. 4

Virksomhedskarakteristik s. 4

Salgskanaler og markedsposition i Danmark s. 5

Salgskanaler og markedsposition på det amerikanske marked s. 6

Udvikling af produkter på begge markeder                 s.6 

Produktportefølje og markedsposition i USA s. 7

LEGO’s økonomiske udvikling s. 9

PEST-analyse s.10 Political – Politiske og lovgivningsmæssige forhold på markedet s. 10

Economical – Samfundsøkonomiske og demografiske forhold s. 11

Sociocultural – Sociale og kulturelle forhold s. 11

Teknologiske og fysiske forhold s. 12

Kulturanalyse s. 12

Den danske kultur s. 13

Den amerikanske kultur  s. 13

Kulturforskelle s. 14

Skiftende legekultur s. 15

Kort opsummering – SWOT-analyse s.16 Ansoff vækstmatrice s. 16

Konklusion s. 18

Litteraturliste s. 19

Bilagsoversigt s. 21

 

Indledning

Vi alle har i mere eller mindre grad stiftet bekendtskab med LEGO i vores barndom eller ungdom. Som barn har man som regel et par kasser med LEGO-klodser i alverdens farver og former, som bidrager til at sætte ens kreativitet i gang. Som man siger; er det kun ens egen fantasi der sætter grænsen, hvilket også er tilfældet gennem den kreative og konstruktive leg med klodserne. Det er og har altid været kernen i virksomhedens forretningsmodel; at børn skal lege godt. Faktisk var det opfinderen Ole Kirk Kristiansen der selv vandt den konkurrence om et godt navn til produktet, som han selv havde igangsat. Det blev som bekendt: LEg GOdt. LEGO-koncernen har gennem forskellige udbytterige samarbejder gjort klodsen til et endnu mere populært inventar på både børneværelset, men også i det digitale univers. Ej at forglemme de voksne, der genopdager deres barndoms kærlighed til klodsen. Jeg vil i dette projekt analysere LEGO-koncernens fremtogt på henholdsvis det danske og amerikanske marked for legetøj, for dels at sammenligne tilstandene herpå, og dels for at se nærmere på den kulturelle og økonomiske udvikling, som virksomheden har været igennem.