SRP i Virksomhedsøkonomi A og Afsætning A om Lego i Kina

DKK25,00

Indledning

Vi alle har i mere eller mindre grad stiftet bekendtskab med LEGO i vores barndom eller ungdom. Som barn har man som regel et par kasser med LEGO-klodser i alverdens farver og former, som bidrager til at sætte ens kreativitet i gang. Som man siger; er det kun ens egen fantasi der sætter grænsen, hvilket også er tilfældet gennem den kreative og konstruktive leg med klodserne. Det er og har altid været kernen i virksomhedens forretningsmodel; at børn skal lege godt. Faktisk var det opfinderen Ole Kirk Kristiansen der selv vandt den konkurrence om et godt navn til produktet, som han selv havde igangsat. Det blev som bekendt: LEg GOdt. LEGO-koncernen har gennem forskellige udbytterige samarbejder gjort klodsen til et endnu mere populært inventar på både børneværelset, men også i det digitale univers. Ej at forglemme de voksne, der genopdager deres barndoms kærlighed til klodsen. Jeg vil i dette projekt analysere LEGO-koncernens fremtogt på det kinesisike marked for legetøj ved at kikke på både de interne såvel de eksterne aspekter af situationen, men ikke mindst belyse hvilke vækstmuligheder LEGO har erfaret samt kan opleve i den nærmeste fremtid. 

 

Quick Checkout

Beskrivelse

Indholdsfortegnelse

Abstract 2

Indledning 3

Virksomhedskarakteristik med fokus på Kina 4

LEGO’s økonomiske udvikling 6

Pestel-analyse 9

Political – Politiske og lovgivningsmæssige forhold på markedet 9

Economical – Samfundsøkonomiske og demografiske forhold 10

Teknologiske og fysiske forhold 11

Sociocultural – Sociale og kulturelle forhold 13

LEGOs markedsposition i Kina 14

Boston-modellen 16

Porters værdikæde 17

SWOT-analyse 20

Ansoff vækstmatrice 21

Konklusion 23

Litteraturliste 25

Abstract

First of all, The Danish-family owned company LEGO, which has existed since 1932, is briefly introduced, also in China. 

Hereafter, this report takes a look at LEGO’s economy including key figures from 2009 to 2014. Hereafter an analysis of LEGO’s internal and external context with regards to the company’s strategic position is effectuated. 

Moreover, the analysis highlights LEGO’s position on the Chinese market, including the main products, and which factors played an important role to why LEGO’s experienced this growth in China. 

Finally, the thesis highlights the current strategies and how LEGO can continue to grown in China. 

Indledning

Vi alle har i mere eller mindre grad stiftet bekendtskab med LEGO i vores barndom eller ungdom. Som barn har man som regel et par kasser med LEGO-klodser i alverdens farver og former, som bidrager til at sætte ens kreativitet i gang. Som man siger; er det kun ens egen fantasi der sætter grænsen, hvilket også er tilfældet gennem den kreative og konstruktive leg med klodserne. Det er og har altid været kernen i virksomhedens forretningsmodel; at børn skal lege godt. Faktisk var det opfinderen Ole Kirk Kristiansen der selv vandt den konkurrence om et godt navn til produktet, som han selv havde igangsat. Det blev som bekendt: LEg GOdt. LEGO-koncernen har gennem forskellige udbytterige samarbejder gjort klodsen til et endnu mere populært inventar på både børneværelset, men også i det digitale univers. Ej at forglemme de voksne, der genopdager deres barndoms kærlighed til klodsen. Jeg vil i dette projekt analysere LEGO-koncernens fremtogt på det kinesisike marked for legetøj ved at kikke på både de interne såvel de eksterne aspekter af situationen, men ikke mindst belyse hvilke vækstmuligheder LEGO har erfaret samt kan opleve i den nærmeste fremtid.