SRP i Dansk A og Samfundsfag C om unges brug af SoMe

DKK25,00

Indledning

 

De sociale medier er en fasttømret del af de unges livsvaner. Hele 97 pct. af unge danskere mellem 15 og 18 år anvender sociale netværkstjenester. Tre ud af fem har en profil på mindst fire sociale medier og 35 pct. bruger mindst fem. Kun tre pct. fravælger at være på sociale medier. Statistikker viser, at hele 100 pct. af de unge angiver, at de har brugt internet inden for de seneste tre måneder. 98 pct. er online hver dag eller næsten hver dag.  

Det er interessant, at flere undersøgelser viser det samme, nemlig at unge mennesker anvender sociale medier til at kommunikere alene for kommunikationens skyld, eksempelvis med beskeder a la ”laver du?” På den måde er de konstant tilstede i hinandens liv på tværs af tid, rum og grænser. Som Malene Charlotte Larsen skriver i sin ph.d.-afhandling ”Unge og online sociale netværk”, at det netop er de sociale medier, der danner rammen for sociale rum, hvilke har en væsentlig rolle for de unges etablering og vedligeholdelse af venskaber. Med andre ord de unge bruger de sociale medier til socialisere.

Quick Checkout

Beskrivelse

Indholdsfortegnelse

Indledning 3

Redegørelse af unges forbrug på de sociale medier 4

Analyse – Instagram og Snapchat 7

Snapchat 7

Indholdet er mere eksperimenterende 8

Færre modtagere og intime beskeder 10

Instagram 13

Identitetsopbygning og product marketing 16

Virkeligheden bag billederne 18

Diskussion 20

Konklusion 24

Litteraturliste 25

Indledning

 

De sociale medier er en fasttømret del af de unges livsvaner. Hele 97 pct. af unge danskere mellem 15 og 18 år anvender sociale netværkstjenester. Tre ud af fem har en profil på mindst fire sociale medier og 35 pct. bruger mindst fem. Kun tre pct. fravælger at være på sociale medier. Statistikker viser, at hele 100 pct. af de unge angiver, at de har brugt internet inden for de seneste tre måneder. 98 pct. er online hver dag eller næsten hver dag.  

Det er interessant, at flere undersøgelser viser det samme, nemlig at unge mennesker anvender sociale medier til at kommunikere alene for kommunikationens skyld, eksempelvis med beskeder a la ”laver du?” På den måde er de konstant tilstede i hinandens liv på tværs af tid, rum og grænser. Som Malene Charlotte Larsen skriver i sin ph.d.-afhandling ”Unge og online sociale netværk”, at det netop er de sociale medier, der danner rammen for sociale rum, hvilke har en væsentlig rolle for de unges etablering og vedligeholdelse af venskaber. Med andre ord de unge bruger de sociale medier til socialisere.