Lave en blog – piece of cake

Hvorfor skal du lave en blog?

Skriv en blog
Skriv en god blog og få en stor læserskare

 

Hvorfor lave en blog?

Forestil dig, at du gerne vil vide noget mere om et specifikt emne, og du googler om emnet.

Du finder en række artikler om emnet, tydeligvis skrevet af andre, der ved noget om dette emne. Du klikker ind på deres blog, bliver beriget med deres viden og samtidigt giver du blogskriveren noget trafik på hendes blog. 

Win-win-situation for alle parter.

Hvis du også har en hjemmeside, kan du gøre det samme og skabe mere organisk trafik via Google. Der er rigtig mange fordele ved at lave en blog. Og det er ret nemt. 

Kort fortalt

Her får du både en oversigt over hvorfor du skal lave din egen blog. Det vil sige 3 fordele til at du kommer i gang med blogging.

Plus en guide til rigtigt at få arbejdet med din blog. Hvis du gerne vil lave en blog, skal du læse videre.

Kom i gang med at lave din blog

Lav din egen blog. Det bør du da også gøre. Skrive en blog om din passion, interesser eller andet, som du ved en masse om.

Men du skal have noget på hjerte, for hvis det keder dig, vil dine læsere også mærke det. Din egen interesse i emnet skinner nemlig gennem teksterne, eller rettere sagt, linjerne. Det vil sige, at dit engagement og din entusiasme vil smitte af på læseren. 

 

Når det så er sagt, er der mange fordele:

 

  • Du får mulighed for at konvertere de besøgende til nyhedsbrevsmodtagere eller kunder

 

  • Du får mere synlighed omkring dit brand og din virksomhed – og dig selv

 

  • Du får skabt mere online fokus om din hjemmeside og får den til at ranke højere

Hvis du heller ikke har nogen nyhedsbreve, vil jeg i allerhøjeste grad anbefale dig, at du kommer i gang med det samme.

Der er meget salgspotentiale i e-mailmarkedsføring. Du kan snildt inkorporere gratis materiale, for at komme godt i gang med listen over nyhedsbrevsmodtagere. 

Men du mangler en guide til at lave en blog, så læs med forneden.

Guide til at lave en blog

Så kommer der her en række retningslinjer til hvordan du kommer i gang med at lave en blog. 

Målgruppen

Gør dig nogle tanker omkring hvem du skriver til. Hvem er din målgruppen? Hvor meget kender de til emnet i forvejen? Skal du forklare det i små detaljer? Gør det overskueligt. Men husk at du selv skal finde tilfredsstillelse ved at både skrive og læse indlægget. Det skal være sjovt at lave en blog. 

Hvis du har brug for at vide, hvordan du kommer i gang med WordPress. Kan du anvende Dansk WordPress Manual for begyndere. Manualen hjælper dig med at lave din egen hjemmeside eller webshop med WordPress fra bunden. Læs den på dansk ved at klikke på banneret forneden.

Formattet

WordPress er mange bloggeres foretrukne format til at blogge i. Hvis du ikke er vild med at skrive, kan du også vælge andre formater til din blog. Du kan også være kreativt og lave en videoblog (at vlogge) på Facebook eller YouTube. Du kan sågar også tale og lave en lydblog (podcast). Kom i gang med at skabe indhold til dine besøgende. 

Indholdet

Få et overblik over hvad du vil skrive om i dit blogindlæg, og overvej at skrive en række blogindlæg. Skriv som minimum 300 ord, eller gerne længere, så er indlægget mere SEO-venligt. Når du udarbejder din blog, er det en god rettesnor at forholde sig til SEO.

Overskriften – og underskrifter

Overvej, hvilken titel dit blogindlæg skal have. Det er nemmest at finde på overskriften, når indlægget er skrevet færdigt. Prøv at sætte nogle tal ind i overskriften, da det pirrer nysgerrigheden hos besøgende. Husk også underskrifter mellem afsnit, når du skriver din blog. 

Indledningen

Kræs for din indledning, for det er den, der vil lokke den besøgende til at læse din blog, gerne helt færdigt. Du kan indlede med at love, at du frigiver noget interessant indhold til sidst i blogindlægget. Så hun er nødt til at læse færdigt. Det kan også være et resumé af hele indlægget – kort fortalt. 

Overblikket

Sørg for at du bryder teksten op i små dele, så det ikke fremstår som en lang blok af tekst. Det vil være som at skyde sig selv i foden. Korte afsnit. Og hurtigt videre i teksten. Veksel også mellem korte og lange sætninger, for at skabe dynamik. Lav din blog nu. 

Handlingen

Inkorporér noget Call-to-action i slutningen af blogindlægget. Det betyder, at du opfordrer læseren til at gøre et eller andet. Fx klikke videre til næste indlæg. At købe et digitalt produkt. At melde sig til nyhedsbrevet m.v. Hav disse overvejelser med dig, inden du forfatter blogindlægget. 

What to do next

Lige som jeg gør nu, har du brug for at vide mere om blogging, kan du udfylde formularen forneden.

Jeg vil se frem til at høre fra dig. Du kan få hjælp til at lave en blog. I mellemtiden kan du læse om søgemaskineoptimering, så du klæder din blog på til at skyde højt i Google. 

Bonus-motivation til at lave en blog

Vidste du, at du kan tjene penge på at blogge?

Hvordan tjener du så penge på din blog? Der er nemlig gode penge i at lave en blog.

Du kan tjene penge på at skrive en blog og have bannere, reklamer, indgå i affiliate programmer, lave sponsorerede blogindlæg, sælge din viden i et blogindlæg, blogge om dine egne produkter, anmelde andres produkter og serviceydelser i dine blogindlæg, samt at gæsteblogge hos andre websider, hvor det at lave blogindlæg er relevant.

Hvad venter du på? Kom nu i gang med at lave din blog.