Linkbuilding l Skab mere organisk trafik via links

tekstforfatter søges, tekstarbejde,

Linkbuilding kan flytte bjerge højt til tops.

Linkbuilding – tre gode tips til at komme i gang

Her kommer jeg med tre gode tips til at komme i gang med at linkbuilde, så du får skabt mere trafik på din hjemmeside. Først forklarer jeg, hvad linkbuilding egentligt er for en type og uddyber, hvilke metoder du bør anvende, for at skabe mere synlighed for dit personlige brand og virksomhed. Til sidst deler jeg tre bonus-tips til at tænke ud af boksen (nettet).

Linkbuilding – gør det selv

Hvad er et link?

Det er en virtuel anbefaling, ligesom vi kender dem fra den virkelige verden. Akkurat når vi vælger det næste hotel, vælger mange af os at benytte www.trustpilot.com

Ligesom gode referencer på  www.linkedin.com er en vigtig bestanddel på vores videre karriererejse.

Kan du se, hvad jeg lige gjorde her? Jeps. Korrekt. Jeg inkluderede to eksterne links.

Links kan flytte bjerge

Et link er en anbefaling. Og links kan være guld værd for din hjemmeside. Det er en disciplin inden for søgeordsoptimering, der er værd at bruge energi på.

Den helt rigtige linkbuilding kan løfte bjerge – selv tunge hjemmesider med halvdårligt indhold kan stryge til tops på søgemaskinernes hitlister.

Linkbuilding er også en væsentlig faktor, når det kommer til søgeordsoptimering. I bund og grund handler det om at få en masse relevante og pålidelige hjemmesider til at linke til din hjemmeside.

Jo flere der linker ind til din hjemmeside, jo mere lægger Google mærke til din hjemmeside, og des højere bliver den rangeret i søgeresultaterne.

Nemmere sagt end gjort. At skaffe nye linkmuligheder kan i længden være svært.

Links kan bane vejen frem til succes

Du kan både linkbuide internt og eksternt. Og det er en god strategi for at løfte din forretning på nettet. Det er ikke andet for end at smøge ærmerne op og gå i gang. For hvis du vil have din hjemmeside til at ligge på førstepladsen på Google, er det gennem linkbuilding.

Som tommelfingerregel skal selve den eksterne linkbuilding se naturlig ud ved hjælp af forskellige links.

Basalt set kan du skaffe links på to overordnede måder.

Enten kan du skaffe dig links. Her kan du tjene links ved hjælp af gæsteindlæg på blogs, deltage i online debatter, links fra egne og partner sites med videre (acquired links).

Mulighederne er utallige, og det kan nemt blive opfattet som link-spam. Det er en god idé at begrænse denne måde eksempelvis gennem katalogtilmeldinger og så videre.

Eller du kan gøre dig fortjent til dem gennem indhold, som besøgende linker til, for eksempelvis konkurrencer, infografik, tools, nyheder, giveaways med flere (earned links).

Vær kreativ og udvis engagement

Det kræver en langt større grad af kreativitet og engagement. Bonussen for dit hårde slid er at det medfører et naturligt linkhierarki på grund af det er opbygget helt organisk.

Der findes også en tredje mulighed, som du sagtens kan gøre det selv, nemlig outreach linkbuilding. Du kan lave en analyse af de hjemmesider, som kunne have en naturlig interesse i at linke til din hjemmeside.

Måske kan det være en hjemmeside, der omtaler din virksomhed, men de mangler at indsætte et aktivt link. Det kan også være sider, hvor serviceydelser og produkter, som du tilbyder, bliver sammenlignet, men hvor de har glemt at inkludere din virksomhed. Ved at blive inden for dit forretningsområde vil outreach linkbuilding fremstå naturligt.

Skab indhold og være proaktiv

Med andre ord kræver det hårdt link-arbejde tid, effektivitet, struktur, strategi og en masse social medvind for at skabe den ønskede synlighed.

Men den tid, som du bruger på linkbuilding, er godt givet ud. For i det lange løb kan du opnå mere eksponering gennem linkbuilding.

Selvom du har en masse gode søgeord er det desværre ikke nok til at læne sig tilbage og vente på de links, der kommer helt naturligt. Social synlighed via links kræver nemlig en del arbejde.

Som overskriften antyder i blogindlægget, kommer jeg her med tre gode tips til hvordan du selv kan skaffe naturlig linkbuilding til din hjemmeside.

#1 Brug sociale profiler

Hvis du har en social profil, kan du selv skabe synlighed ved at oprette links fra dine sociale profiler på for eksempelvis Twitter og Google+. Denne aktivitet kan generere en fin værdi, eftersom det giver høj troværdighed at have links fra disse internationale domæner.

#2 Gæsteindlæg

Gennem dit personlige brand kan du gæsteblogge på lignende sider inden for dit kundeområde og forretningsemne. Du kan som ekspert inden for dit felt eller som bidragsyder levere indhold. Du giver modtageren noget godt indhold, og du får lov til at indsætte et link til din hjemmeside. Det skaber god relevant omtale af din virksomhed på en naturlig måde.

#3 Lav en guide

Hvis du sidder inde med noget viden, som kan være interessant for besøgende at linke til og dele som indhold, er en guide oplagt. Du kan udarbejde en guide med hjælp, værdi og viden til brugere. Tag afsæt i dit område og få inspiration fra, hvad dine konkurrenter gør for at opnå succes. Følg eventuelt deres strategi med din helt personlige vinkel.

Bonusmateriale – tænk ud af boksen (nettet)

#1 Lav aftaler med bloggere om at de får dit produkt helt gratis mod gratis omtale.

#2 Skriv indhold til blogs og magasiner, som normalt ikke dækker dit forretningsområde.

#3 Gennemtrawl dine samarbejdspartnere og konkurrenters hjemmesider, for at blive inspireret af deres linkprofil.

Jeg håber, at du har fået noget ud af blogindlægget og takker for at du læste med.

Hvis du selv har nogle godt tips til at linkbuilde, må du endelig dele ud af dine guldkorn i kommentarfeltet forneden.

Del gerne blogindlægget og spred god karma.

Du kan også sende en besked til os og høre mere om vores services.

6 tanker om “Linkbuilding l Skab mere organisk trafik via links”

  1. Det overrasker mig at du nævner Twitter som et godt sted at bygge links. Det virker vist udmærket for de engelsksprogede, men i det år jeg har lagt artikler og kommunikation op på sitet har jeg fået siger og skriver én besøgende fra twitter.com. Der er ikke noget galt med Twitter i sig selv — det er bare for internationalt. Der er simpelthen ikke dansksproget målgruppe nok. I følge mine erfaringer drukner ikke-engelske indlæg fuldstændigt idet de internationale læsere kun mentalt registrerer dem som spam, og de dansksprogede kun hører om dem hvis de allerede følger dig og dit produkt.

    1. Ja, det kan jeg godt forstå. Jeg vil vove at påstå, at de sociale links har på det seneste haft større indflydelse på ranking. Hvis du opretter en social virksomhedsprofil vil det signalere troværdighed og selvom der er nofollow på de sociale medier, vil Google betragte det som et validt link. En Twitter-profil bør derfor indgå som valg, for at skaffe linkkilder.

      Jeg vil mene, at det er det værd at bruge kvalitetstid på Twitter. Ifølge IBM er der 28% mere effektivitet i research & development fasen med brug af Twitter. Læs eventuelt videre her, hvordan du kan bygge en god Twitter-profil: https://www.brand-design.dk/twitter-guide-begyndere/

      Pøjpøj med fuglekvidderen!

  2. Et andet tip er at række ud til dine leverandører og få dem til at linke til dig. De vil ofte have testimonials fra kunder på deres egne site. Her kan du tilbyde at komme med en positiv udtalelse imod at få et link tilbage.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *