Søgemaskineoptimering – hvad er det?

Søgeordsoptimering – SEO – kan være en stor mundfuld. Så vi tager begrebet i små bidder og forklarer det appetitligt.

Basalt set handler det om at skrive tekster, således søgemaskiner kan finde dem. Tekstens indhold kan skrives, så det er let forståeligt for søgemaskinerne at finde ud af, hvornår det er relevant at fremvise teksten i søgeresultater.

Hvordan får man så en forståelig tekst?

Du kan få hjælp fra en tekstforfatter, der skriver tekster efter parametre. Du kan gøre det selv efter learning by doing-konceptet.

Men sørg altid for at din hjemmeside er skrevet i et letlæseligt sprog.

Skab synlighed med godt indhold

Når indholdet er klart formidlet, kan personer, der søger viden om emnet, bedre forstå indholdet. Med andre ord klikker de sig ind på hjemmesiden, for at fordybe sig i emnet. Indholdet skal optimere din besøgendes oplevelse og få dem til at hænge ud på din hjemmeside.

Tænk over, hvilke emner, du selv søger og læser, når du bruger andres hjemmesider. Effektiv, og inspirerende, indhold giver kunden, dét som han søger. Skriv de vigtigste oplysninger allerførst.

Når besøgende tilbringer tid inde på din hjemmeside, er det ensbetydende med kvalitet, hvilket søgemaskiner honorerer med en højere rangering. Så først og fremmest må du gøre dit indhold forståeligt for dine potentielle kunder. Dernæst overvej om det overhovedet er relevant for dem.

Gør dig også overvejelser om, hvordan indholdet kan være nyttigt for dem. Stil dig selv spørgsmålet: ”Hvilken værdi giver det mine besøgende?”

I modsat fald hvis indholdet på hjemmesiden er uinteressant eller fyldt med fejl, er potentielle kunder væk inden for ti sekunder.

Når du har en god forståelig tekst, bliver du også bedre fundet af søgemaskinerne. Så finder Google, Bing, Yahoo, DuckDuckGo, StartPage Web og andre søgemaskiner din hjemmeside hurtigere, og du får en bedre placering i søgeresultaterne.

Gør din tekst unik og levende

SEO handler dermed om at skabe synlighed for søgemaskiner og potentielle kunder. Hvis du ønsker at dine besøgende får en god læseoplevelse på din hjemmeside, og dine sider rangerer højt på Google, så er unikke, personlige og menneskelige SEO-tekster et godt fundament for din hjemmesides succes. Det gør du ved at krydre teksten med unikke søgeord, der passer til dit forretningsområde.

Skriv om det, som du gerne vil kædes sammen med. Brug gerne synonymer og variér ordene, for at optimere læseoplevelsen, og hvordan Google kæder emner sammen med din hjemmeside. På den måde kan det lede flere besøgende til din side.

Det gør du ved at bruge en lang række vigtige søgeord, der relaterer til din virksomhed. Hvis du har en blog, vil det være en fremragende plan at skrive om de emner og søgeord, der relaterer til dit forretningsområde.

Og det gælder både hvis du ejer en webshop, forhandler serviceydelser eller sælger information.

Bloggen kan hæve dine placering i søgeresultaterne, når potentielle kunder leder efter de emner, som din forretning tilbyder.

Du kan også vælge at gæsteblogge og opnå synlighed ved hjælp af linkbuilding, som jeg har skrevet om i et tidligere blogindlæg.

Unikke søgeord giver også et præg af, at teksten er skrevet til mennesker og ikke søgemaskiner. Det er vigtigt at tænke på selve tekstens målgruppe, når du skriver. Teksten bør være troværdig, levende og efterlade den besøgende med et godt indtryk. Hvis du har en tekst, der flyder over med søgeord og i sig selv er intetsigende, kan din hjemmeside bliver derangeret af søgemaskinerne. Så skriv både med hjertet og hjernen.

Søgeord er de vigtigste ingredienser i opskriften på en søgevenlig hjemmeside. Og er der noget, som Google & Co. kan lide, så er det en velsmagende tekst, som de kan servere for deres kunder.

Husk metabeskrivelser og overskrifter

Du bør også skrive et kort resumé af, hvad din side indeholder. Det gør du oftest i et felt som kaldes SEO, meta description eller snippet. Her beskriver du kort, hvad siden indeholder og handler om. Den korte tekst informerer Google, hvad siden drejer sig om. Samme tekst dukker op, under titlen, i søgeresultaterne.

Du bør også skrive dine unikke søgeord ind i feltet. Her kan du adskille dig fra dine konkurrenter og give endnu ét incitament til at vælge din hjemmeside. Du skal derfor vide hvad dine potentielle kunders incitament kan være, netop for at søge et specifikt søgeord. I teksten skal du imødekomme dem.

Husk også at anvende funktioner som header og overskrift til din tekst, brug overskrift 1 til hovedoverskriften. Bryd teksten op i flere afsnit ved at indsætte overskrift 2 eller overskrift 3, hvis du har afsnit under hovedafsnittet.

Bonusmateriale

Til sidst, men ikke mindst, er det essentielt at afslutte din SEO-tekst med en call-to-action. Du har endelig fået en besøgende ind på din side. Inden teksten slutter må du aktivere din potentielle kunde.

Det kan du gøre på forskellige måder. CTA omhandler at du viser, hvordan din besøgende kan vælge at handle.

Du har fået besøgende ind på din side. Du har forført dem og præsenteret din løsning. Du har næsten fået dem ført helt ned igennem salgstragten.

Jeg plejer at afrunde mine blogindlæg ved at opfordre til deling på de sociale medier. Du kan også vælge at fordre følgende aktiviteter:

  • Hent din gratis e-bog
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet
  • Link til din kontaktside
  • Få en uforpligtende vurdering
  • Læg i kurven knap
  • Kom i gang på 30 sekunder

 

Jeg håber, at du har fået noget ud af blogindlægget og takker for at du læste med.

Hvis du selv har nogle godt tips til søgemaskineoptimering, må du endelig dele ud af dine guldkorn i kommentarfeltet forneden.

Del gerne blogindlægget og spred god karma.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *